Oud, M., De Winter, L.,
Vermeulen-Smit, E., Bodden, D., Nauta, M., Stone, L., ... & Stikkelbroek,
Y. (2019). Effectiveness of CBT for children and adolescents with depression: A
systematic review and meta-regression analysis. European psychiatry, 57,
33-45.
Készítette: Berezvai Dorka
Háttér
A
fiatalkori depresszió egy olyan súlyos állapot, amelynek hosszú távú
következményei lehetnek, például öngyilkosság, problémás szerhasználat vagy
gyenge iskolai teljesítmény. Ráadásul serdülők körében magas a depresszióba
való visszaesési arány: az első epizódot követő öt éven belül 50%-uknál fordul
elő visszaesés. Bár az egyik leginkább ajánlott kezelési mód a kognitív
viselkedésterápia (CBT), gyermekek és serdülők esetében gyakran csak alacsony
vagy közepes mértékű hatékonyságot mutat.
Módszer
Ezen metaanalízis azt vizsgálta, hogy a CBT mely elemei és
kontextuális, valamint strukturális tényezői járnak együtt pozitív hatásokkal
és növelik a terápia hatékonyságát. A szerzők csak olyan randomizált,
kontrollált vizsgálatokat választottak be a vizsgálatba, amelyekben gyermekeket
és serdülőket kezeltek klinikai depresszióval vagy szubklinikai tünetekkel. A
terápia hatékonyságát depressziós tünetek, remisszió, gyógyulás, diagnózis
kockázata és életminőség szempontjából vizsgálták. Az egyes összetevők és
tényezők közötti összefüggések feltárásához metaregressziót végeztek.
Eredmények
A CBT hatása általánosságban kis mértékű volt ugyan, de
csökkentette a depressziós tüneteket és növelte a remisszió, valamint a
gyógyulás valószínűségét, bár a bizonyítékok minősége legtöbbször alacsony
volt. A CBT a depresszió kialakulásának kockázatát is mérsékelten csökkentette
a kontrollcsoportokhoz képest. A kezelések utáni életminőség javulásáról nem
voltak egyértelmű eredmények. A személyes terápiás formátum hatékonyabbnak
bizonyult, mint az online intervenciók.
A terápia összetevői jelentősen befolyásolták annak hatékonyságát: a viselkedésaktiváció és a kognitív átstrukturálás (negatív gondolatok megkérdőjelezése) kombinációja mutatkozott a legerősebb hatékonyságúnak, szignifikáns összefüggést mutattak a depressziós tünetek csökkenésével. A szülők bevonása szintén növelte a terápia hatékonyságát, különösen akkor, ha a beavatkozás mind a fiatalt, mind az elsődleges gondozót célozta.
Limitációk
Más fontos CBT komponensek (pl. pozitív megerősítés, célkitűzés), valamint kontextuális és strukturális tényezők (pl. életkor, depresszió súlyossága) bevonása hiányzott a vizsgálatból, ezekre is érdemes lehet a jövőben figyelmet fordítani. A viselkedésaktiváció és negatív gondolatok megkérdőjelezése komponensek hatékonynak bizonyultak kombinációban, ugyanakkor nincs bizonyíték arra, hogy ezek önállóan is hozzáadott értéket képviselnek, így ennek további vizsgálata indokolt. Limitáció még, hogy a legtöbb eredmény alacsony minőségű és a hatásméret kicsi. A jövőbeli kutatásoknak érdemes a CBT személyre szabására összpontosítaniuk, hogy a terápia jobban igazodjon az egyéni szükségletekhez.
Összegzés
Összefoglalva, a CBT hasznos beavatkozási
forma lehet a fiatalkori depresszió kezelésében, azonban hatásossága
korlátozott, különösen, ha nem tartalmaz célzott, jól megtervezett
összetevőket. Az eredmények alapján a viselkedésaktiváció, a kognitív átstrukturálás
és a szülők bevonása kulcsfontosságú elemek lehetnek a hatékonyság növelésében.
A jövőben a releváns terápiás elemek kiemelésével és a nem hatékony összetevők
csökkentésével javítani lehetne a kezelések eredményességét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése