You, X., Gong, X., Guo, M., & Ma, B. (2023). Cognitive behavioural therapy to improve social skills in children and adolescents with autism spectrum disorder: A meta-analysis of randomised controlled trials. Journal of Affective Disorders, 344, 8–17. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.10.008
Készítette: Nagy Kata
Az
autizmus korai agyi fejlődési eltérések és idegi átszerveződés következtében
kialakuló zavar (O’Reilly et al., 2017; Bauman and Kemper, 2005), mely
szociális és kommunikációs nehézségekkel, szűk érdeklődési körrel és repetitív
viselkedésmintákkal jár (American Psychiatric Association, 2013). A WHO
becslései szerint a világon az autizmus prevalenciája 0,76%, azaz
megközelítőleg a gyermekpopuláció 16%-át érinti globálisan (Baxter et al.,
2015). Az elmúlt évek során sok terápiás lehetőség vált elérhetővé autisták
számára, és számos program adaptálta a CBT módszereit kifejezetten autista
gyermekek fejlesztésére. A legtöbb elemzés fókuszában eddig az állt, hogy a CBT
hatékonyan javítja a szorongásos tüneteket autista gyermekeknél (Ung et al.,
2015; Sharma et al., 2021; Weston et al., 2016; Perihan et al., 2020), viszont
a módszer társas készségekre gyakorolt hatásait eddig kevésbé vizsgálták. A
kutatás kapcsán továbbá fontos megemlíteni az SRS (Social Responsiveness Scale)
kérdőívet. Az SRS az autizmus tüneteinek súlyosságát méri viselkedéses szinten,
4 fokú Likert skálán, 4–18 éves gyermekek és serdülők esetében (Bolte et al.,
2008), a kérdőívet szülők vagy tanárok tölthetik ki.
A
vizsgálathoz források gyűjtésére a szerzők a PubMed, Embase és Cochrane Library
adatbázisokban végeztek keresést egészen 2022 októberéig visszamenőleg, az
alábbi kulcsszavak mentén: "Autizmus Spektrum Zavar" "Kognitív
Viselkedésterápia” és „Randomizált Kontroll Vizsgálat”. Csak azokat a
randomizált kontrollált vizsgálatokat vették figyelembe, amelyek autizmus
spektrum zavarral diagnosztizált, 18 év alatti gyerekeket és serdülőket
vizsgáltak, ahol a CBT-t más, nem CBT-beavatkozásokkal hasonlították össze, és
legalább egy SRS mérést végeztek a kutatás alatt. Az adatelemzéshez a STATA 17
szoftvert használták, ahol a beavatkozási és kontrollcsoport SRS átlagértékeit
és szórásait hasonlították össze. A hatásméreteket Hedges’ g standardizált
átlagkülönbséggel számolták ki, figyelembe véve a klinikai és módszertani
különbségeket. A heterogenitást I² teszttel vizsgálták, és a belső validitás
értékeléséhez a Cochrane kockázatértékelési eszközt alkalmazták.
A
kutatók 1730 cikket azonosítottak a keresés során, viszont a kritéritériumok
alapján végül hét tanulmányt választottak be a metaanalízisbe. A vizsgálatba
bevont tanulmányok összességében 214 autista gyermek adatait tartalmazták, akik
közül 110 fő az intervenciós csoportban, 104 pedig a kontrollcsoportban vett
részt. Az eredeti tanulmányokban a gyermekek életkora 7 és 18 év között volt, a
mintaméret pedig az intervenciós csoportban 7 és 24 fő, a kontrollcsoportban 8
és 21 fő között változott. A résztvevők szociális készségeit az SRS skálával
értékelték, amelynek alapértékei 74,85 és 110,3 pont között mozogtak. A
tanulmányok közül hétben a szülők töltötték ki az SRS-P skálát, míg kettőben a
tanárok által kitöltött SRS-T változatot használták. Az
alkalmazott terápiás módszerek között több tanulmány a Biaca-t (Behavioural
Interventions for Anxiety in Children with Autism) használta, amely
kifejezetten autizmussal élő gyermekek szorongásának kezelésére kifejlesztett
módosított CBT intervenciós program.
Az
elemzések alapján a CBT szignifikáns javulást eredményezett a szociális
készségek tekintetében, különösen a szülők által értékelt csoportokban, míg a
tanárok értékelése szerinti vizsgálati helyzetben csak kisebb változás volt
megfigyelhető. A kontrollcsoportokban a résztvevők egy része várakozás a
kezelésre kondícióban szerepelt, míg mások hagyományos kezelést kaptak,
néhányan pedig egyéb kezelést. Az eredmények arra utalnak, hogy a CBT
hatásosabb a várakozási listás csoporthoz képes, de a nem-CBT csoportokkal
összehasonlítva is kedvező eredményeket kaptak az elemzés során.
Összességében
kiemelendő, hogy ez az első olyan metaanalízis, amely a CBT-t ilyen szempontból
vizsgálta. Számos randomizált kontrollált vizsgálatban és metaanalízisben
vizsgálták a kognitív-viselkedésterápia hatékonyságát (CBT) az autizmussal élő
gyermekek szorongásos tüneteinek kezelésére, viszont a vizsgálatokban általában
a fő szempont a szorongás, és másodlagos szempontként szerepelnek csak a
szociális készségek.
Az
elemzések azt mutatták, hogy a CBT javította a szociális készségeket, amit
főként a szülői értékelések igazoltak, míg a tanári értékelések nagyobb
változatosságot (heterogenitást) mutattak. Az Egger-teszt és a kiegészítő
vizsgálatok alapján nem találtak publikációs torzítást, így az eredmények
megbízhatónak minősülnek.
A
cikkben a szerzők több limitációt is kiemeltek. A tanulmány korlátai közé
tartozik, hogy csak kevés vizsgálatot tudtak bevonni, mivel a
CBT-intervenciókkal kapcsolatos randomizált kontrollált vizsgálatok többsége
kevésbé a szociális készségek javítására fókuszált, emiatt pedig nem minden
vizsgálatban mérték ezt a faktort megfelelően. Emellett az SRS újabb,
frissített változatát (SRS-II) csak néhány vizsgálat használta, ami szintén
hozzájárult a vizsgálatok alacsony számához.
Mindent
összevetve ez a tanulmány rámutat arra, hogy a CBT a szociális készségeket is
jelentősen fejlesztheti, és bár ezek a készségek a kutatásokban gyakran
másodlagos célok, a CBT átfogó kezelés, amely mind a szorongásos tüneteket,
mind a szociális készségeket javíthatja, így klinikai alkalmazásra érdemes.
Ezzel együtt pedig fontos, hogy további kutatások lennének szükségesek a
témában, annak pontosabb megértése érdekében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése