Ginsburg, G. S., Drake, K. L., Muggeo, M. A., Stewart, C. E., Pikulski, P. J., Zheng, D. & Harel, O. (2019). A pilot RCT of a school nurse delivered intervention to reduce student anxiety. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. DOI: 10.1080/15374416.2019.1630833
Készítette: Kollár Dorka
Nagy
a szakadék a szorongásos zavaroktól szenvedő fiatalok és a kezelésben
részesülők száma között (Merikangas és mtsai., 2010), az iskolai klinikusok
által nyújtott iskolai mentálhigiénés szolgáltatások az egyik fontos és
potenciálisan hatékony megközelítés e szakadék csökkentésére. (Weist és mtsai.,
2017). Az iskolai klinikusok (például szociális munkások, tanácsadók,
pszichológusok) azonban nagy esetszámmal rendelkeznek, ami gyakran kizárja őket
abban, hogy minden mentális egészségügyi problémával küzdő fiatalt kezeljenek,
és a pszichoterápia ellátására szánt idejük korlátozott az egymással versengő
felelősségek miatt. (Splett, Fowler, Weist, & McDaniel, 2013). Ezen okok
miatt megoldásként javasolták a mentálhigiénés beavatkozások nem mentális
egészségügyi szakemberekre való áthelyezését, amely sikeres volt a
mentálhigiénés és általános egészségügyi beavatkozások megvalósításában
országos és globális szinten is (például Kakuma és mtsai., 2011). Az iskolai
személyzet körében az iskolai védőnő létfontosságú szerepet játszhat a tanulók
mentális egészségügyi szükségleteinek kielégítésében. Ez különösen igaz a
szorongó fiatalokra, mivel a szorongás fő megnyilvánulásai közé tartoznak a
szomatikus tünetek és az elkerülő magatartás, ami gyakran az iskolai nővér
meglátogatására készteti a fiatalokat (Ollendick & March, 2004). Bár
korlátozott számban, a tanulmányok azt sugallják, hogy az iskolai védőnők
hatékonyan képesek viselkedési és mentális egészségügyi beavatkozásokat
végrehajtani (Pbert és mtsai., 2013; Wilson és mtsai, 2008). Figyelembe véve a
mentálhigiénés szolgáltatásokhoz való hozzáférés növelésének szükségességét és
előnyeit, valamint a mentálhigiénés szolgáltatások iskolai személyzet körében
történő áthelyezését, a szerzők kutatócsoportja iteratív folyamatot alkalmazott
egy rövid, iskolai nővér által irányított beavatkozás kidolgozására és
finomítására a szorongó fiatalok számára. Az így létrejött CBT stratégiákon
alapuló beavatkozást (a továbbiakban: Child Anxiety Learning Modules [CALM])
védőnők általi megvalósításra dolgozták ki és módosítottak. A CALM beavatkozás
a szorongásra összpontosít, mivel az adatok azt mutatják, hogy a fiatalok
szorongásos zavarai a leggyakoribb pszichiátriai állapotok közé tartoznak, és
mélyreható rövid- és hosszú távú funkcionális károsodást okoznak (Swan &
Kendall, 2016; Swan és mtsai, 2018). A jelenlegi tanulmány egy kísérleti
randomizált kontrollált vizsgálat (RCT) adatait mutatja be, amely a CALM
megvalósíthatóságát és előzetes hatását értékeli. A kutató szakemberek
kidolgoztak egy összehasonlító feltételt, a CALM-R-t, amely csak relaxációs
stratégiákat alkalmazott. A projekt elsődleges célja a teljesen kifejlesztett
CALM beavatkozás kísérleti tesztelése és megvalósíthatóságának és
elfogadhatóságának felmérése volt. Másodsorban a beavatkozás tanulói
eredményekre gyakorolt hatását vizsgálták. Feltételezték, hogy a CALM a
szorongásos tünetek és a kapcsolódó károsodások nagyobb csökkenését eredményezi
a CALM-R-hez képest.
Harminc
főállású vagy részmunkaidős iskolai alkalmazottat randomizáltak, és CALM-ra (n
= 14) vagy CALM-R-re (n = 16) képezték ki, minden nővér nő volt. Ötvennégy 5–12
éves, fokozott szorongásos tünetekkel küzdő gyermeket vontak be (CALM=20,
CALM-R=34). A gyermekeket kizárták, ha olyan egészségügyi vagy pszichiátriai
állapotuk volt, amely ellenjavallta a részvételt (klinikai interjú, valamint a
nővérrel és a vizsgálati csoporttal folytatott konzultáció alapján), egyéni
kezelésben részesültek szorongás miatt, azonnali kezelésre szorultak egy másik
pszichiátriai zavar miatt, és nevelőszülői gondozásban éltek, vagy nem éltek
együtt törvényes gyámjukkal. A stabil dózisú gyógyszeres kezelésben részesülő
gyermekek akkor voltak jogosultak a részvételre, ha a családok beleegyeztek
abba, hogy ezt az adagot a beavatkozási fázis (8 hét) időtartamára fenntartják,
kivéve, ha ez klinikailag ellenjavallt.
Mindkét
beavatkozás hat modulból állt, amelyeket az iskolai védőnőnek az adott
gyermekkel 8 héten át tartó rövid megbeszélések során kellett bemutatnia. A
CALM magában foglalta a gyermekkori szorongás kezelésére szolgáló CBT alapvető
összetevőit: pszichoedukáció, relaxációs stratégiák, expozíció, kognitív
átstrukturálás, problémamegoldás és a visszaesések megelőzése. A CALM-R csak
relaxációs készségekből állt, kulcsfontosságú összetevői közé tartozik a
pszichoedukáció, a mélylégzés, a progresszív izomrelaxáció, az irányított
imagináció és a visszaesés megelőzése. Az ápolónők egy 1 napos képzést végeztek
a számukra kijelölt intervencióban. Minden ápolónőnek konzultáció ajánlottak
fel (klinikai szakpszichológus által), és ellátták intervenciós anyagokkal. A függő
változók közé tartoztak a tanulók szorongásának mértékét felmérő és kiegészítő
skálák, amelyekkel feltárásra kerül a szorongás súlyossága (Clinical Global
Impression–Severity (CGI-S) and Improvement (CGI-I) Scales; Guy, 1976), a
szorongás által érintett funkciókárosodások (Child Anxiety Impact Scale;
Langley és mtsai., 2014), szomatizációs tünetek (Children’s Somatization
Inventory; Walker, Beck, Garber, & Lambert, 2009), a szorongással
kapcsolatos maladaptív gondolatok gyakorisága (Children’s Automatic Thoughts
Scale; Schniering & Rapee, 2002) és az elkerülő viselkedés mértéke
(Behavioral Avoidance Scale).
A
fiatalok mindkét csoportban klinikailag jelentős javulást mutattak a
beavatkozás után és az utánkövetés során, de nem találtak csoportbeli
különbségeket. A longitudinális adatelemzések eredményei azt mutatták, hogy a
gyerekek mindkét csoportban hasonló, statisztikailag szignifikáns és pozitív
változásokat mutattak az idő múlásával minden mérőszámon. Mindkét beavatkozás
során szignifikánsan csökkentek a szorongásos tünetek és a kapcsolódó
károsodások a gyerekeknél, valamint a szorongás súlyosságának, a szomatikus
tüneteknek, a maladaptív gondolatok előfordulásának és az elkerülő magatartás
javulását figyelték meg. A beavatkozás előtti és utáni javulás általában
megmaradt a 3 hónapos követés során. A csoporton belüli hatásméretek általában
nagyok voltak, míg a csoportok közötti hatásméretek általában kicsik.
Összességében
ezek az ígéretes eredmények azt sugallják, hogy az ápolónők fontos erőforrást
jelenthetnek az iskolákban a szorongó fiatalok segítésében, és rávilágítanak
egy másik lehetőségre a mentálhigiénés beavatkozások nem mentális egészségügyi
szakemberekre való átruházására, hatással vannak a szorongás károsító
következményeinek csökkentésére. Ennek a kísérleti RCT-nek az eredményei arra
utalnak, hogy az iskolai ápolónők számos CBT-orientált stratégiát képesek
hatékonyan megvalósítani, pozitív és terápiásan jelentős hatást gyakorolnak a
fokozott szorongással élő gyermekekre. Bár ennek a tanulmánynak az eredményei
biztatóak, számos korlátja van, a minta túlnyomórészt fehér és fiatal volt, így
az eredmények általánosíthatóságát korlátozza. A minta mérete túl kicsi volt a
csoportok közötti különbségek kimutatásához. Bár a jelenlegi eredmények azt
sugallják, hogy az ápoló által vezetett beavatkozások megvalósíthatók, nem
minden nővér (vagy iskolarendszer) tekinti a mentális egészségügyi
beavatkozásokat munkája részének. Különösen az iskolarendszereknek lehet
szükségük olyan adatokra, amelyek alátámasztják e beavatkozások
költséghaszonságát, mielőtt befektetnének ezekbe a beavatkozásokba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése