Huberty, J., Green, J., Glissmann, C., Larkey, L., Puzia, M., & Lee, C. (2019). Efficacy of the mindfulness meditation mobile app “calm” to reduce stress among college students: Randomized controlled trial. JMIR mHealth and uHealth, 7(6), e14273.
Készítette: Hammer Angéla
Az egyetemisták több, mint háromnegyede
megemelkedett stresszszintről számol be, mely többek között számos, tipikusan
ezt a korosztályt érintő stresszorhoz és követelményekhez is köthető, mint
például a szülőkről való leválás, karriert és pénzügyeket érintő kérdések vagy
akár a megnövekedett terhelés és a magénélet egyensúlyának fenntartása. A stressz mentális egészségre gyakorolt
potenciális negatív befolyása mellett, kiemelt hatást gyakorolhat a testi
egészségre és az egészségviselkedésre. A megnövekedett stressz szinttel
jellemezhető hallgatók rosszabb alvási és egészségtelenebb étkezési
szokásokkal, kevesebb elvégzett testedzéssel és megnövekedett
alkoholfogyasztással jellemezhetőek, tehát hasznos lenne számukra a
megfelelő stresszkezelési technikák elsajátítása.
A
mindfulness alapú intervenciók egyre népszerűbbek a hallgatók körében, és
különböző tanulmányok alapján hatásosnak is bizonyultak. A mindfulness alapja egy
olyan állapot megteremtése, melyben a személy ítéletmentesen a jelen pillanatra
koncentrálhat. Habár korábbi tanulmányok alapján a módszer sikeresnek mondható
a stresszcsökkentésben, de klasszikus értelembe nem feltétlen lehet ideális
az egyetemi hallgatóknak, annak időigényessége, szigorú keretei és költségei
miatt.
Ugyanakkor
a hallgatók 98%-a használja az internetet, 85%-uk rendelkezik okostelefonnal,
és nagy részük kifejezte nyitottságát is az online folyó mentális egészséget
célzó kezelések irányában. Az ebben a témában fejlesztett telefonos applikációk
száma folyamatosan növekszik, és a felhasználók az egészségügyi ellátás és a
kezelés hatékonyságának javulásáról számolnak be. A kifejezetten mindfulness
applikációk egy innovatív irányvonalat képviselnek a kezelésben, már több, mint
500 angol nyelven elérhető alkalmazás létezik manapság.
Jelen
tanulmány célja az volt, hogy egy 8 hetes mindfulness meditáció hatékonyságát
vizsgálaja egyetemisták körében egy mobil applikáció segítségével.
A
kutatás módszertani elrendezését tekintve randomizált, kontrollált vizsgálat
volt, mely a 8 hetes intervenciót és a 12 hetes utánkövetést foglalta magába. A
résztvevőket véletlenszerűen sorolták be a csoportokba, az intervencióban résztvevők legalább napi 10 percet meditáltak az applikáció segítésével. A Calm egy
olyan mindfulness alapú meditációs applikáció, mely gyakorlatok széles körét
kínálja. A meditációs anyagok tartalom és hossz tekintetében is különbözőek
lehetnek, ugyanakkor az alkalmazás időnként kognitív viselkedésterápiás
elemeket is beépít a gyakorlatokba.
A
vizsgálatba végül 88 fő került beválogatásra, akiket közösségi média, e-mailes
levelező lista, illetve egyetemi professzorok segítségével toboroztak. A
vizsgálati személyek végül olyan Southwestern Egyetemre járó hallgatók
lehettek, akik betöltötték a 18. életévüket, rendelkeztek okostelefonnal,
hajlandóságot mutattak a Calm applikáció letöltésére, beszéltek angolul,
beleegyeztek a randozmizációba és magas észlelt stressz szintről számoltak be.
Az
eredmények alapján az intervenciót követően szignifikáns különbség mutatkozott
a két csoport között több mért változóban is, többek között az észlelt stressz
szintjében és a mindfulness mind az öt faktorában és az önegyüttérzésben, mely
eredmények az utánkövetésnél is fennmaradtak. Továbbá a személyek kifejezetten
hasznosnak találták, és évezték az applikáció használatát, többen kifejezték,
hogy a kutatást követően is szívesen maradnának felhasználók.
A
mindfulness meditáció ebből a szempontból való megközelítése jövedelmező lehet
a stresszcsökkentésben, mivel kevesebb erősforrást (költségek, személyzet)
igényel, a hallgatók bárhonnan be tudnak csatlakozni, és időhatékony, ugyanakkor
mindenképpen szükségesek további kutatások a témát illetően.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése