2021. december 29., szerda

Mindfulness mobil applikáció hatása a stresszcsökkentésre egyetemisták körében

Huberty, J., Green, J., Glissmann, C., Larkey, L., Puzia, M., & Lee, C. (2019). Efficacy of the mindfulness meditation mobile app “calm” to reduce stress among college students: Randomized controlled trial. JMIR mHealth and uHealth, 7(6), e14273.

Készítette: Hammer Angéla 


Az egyetemisták több, mint háromnegyede megemelkedett stresszszintről számol be, mely többek között számos, tipikusan ezt a korosztályt érintő stresszorhoz és követelményekhez is köthető, mint például a szülőkről való leválás, karriert és pénzügyeket érintő kérdések vagy akár a megnövekedett terhelés és a magénélet egyensúlyának fenntartása.  A stressz mentális egészségre gyakorolt potenciális negatív befolyása mellett, kiemelt hatást gyakorolhat a testi egészségre és az egészségviselkedésre. A megnövekedett stressz szinttel jellemezhető hallgatók rosszabb alvási és egészségtelenebb étkezési szokásokkal, kevesebb elvégzett testedzéssel és megnövekedett alkoholfogyasztással jellemezhetőek, tehát hasznos lenne számukra a megfelelő stresszkezelési technikák elsajátítása.

A mindfulness alapú intervenciók egyre népszerűbbek a hallgatók körében, és különböző tanulmányok alapján hatásosnak is bizonyultak. A mindfulness alapja egy olyan állapot megteremtése, melyben a személy ítéletmentesen a jelen pillanatra koncentrálhat. Habár korábbi tanulmányok alapján a módszer sikeresnek mondható a stresszcsökkentésben, de klasszikus értelembe nem feltétlen lehet ideális az egyetemi hallgatóknak, annak időigényessége, szigorú keretei és költségei miatt.

Ugyanakkor a hallgatók 98%-a használja az internetet, 85%-uk rendelkezik okostelefonnal, és nagy részük kifejezte nyitottságát is az online folyó mentális egészséget célzó kezelések irányában. Az ebben a témában fejlesztett telefonos applikációk száma folyamatosan növekszik, és a felhasználók az egészségügyi ellátás és a kezelés hatékonyságának javulásáról számolnak be. A kifejezetten mindfulness applikációk egy innovatív irányvonalat képviselnek a kezelésben, már több, mint 500 angol nyelven elérhető alkalmazás létezik manapság.

Jelen tanulmány célja az volt, hogy egy 8 hetes mindfulness meditáció hatékonyságát vizsgálaja egyetemisták körében egy mobil applikáció segítségével.

A kutatás módszertani elrendezését tekintve randomizált, kontrollált vizsgálat volt, mely a 8 hetes intervenciót és a 12 hetes utánkövetést foglalta magába. A résztvevőket véletlenszerűen sorolták be a csoportokba, az intervencióban résztvevők legalább napi 10 percet meditáltak az applikáció segítésével. A Calm egy olyan mindfulness alapú meditációs applikáció, mely gyakorlatok széles körét kínálja. A meditációs anyagok tartalom és hossz tekintetében is különbözőek lehetnek, ugyanakkor az alkalmazás időnként kognitív viselkedésterápiás elemeket is beépít a gyakorlatokba.

A vizsgálatba végül 88 fő került beválogatásra, akiket közösségi média, e-mailes levelező lista, illetve egyetemi professzorok segítségével toboroztak. A vizsgálati személyek végül olyan Southwestern Egyetemre járó hallgatók lehettek, akik betöltötték a 18. életévüket, rendelkeztek okostelefonnal, hajlandóságot mutattak a Calm applikáció letöltésére, beszéltek angolul, beleegyeztek a randozmizációba és magas észlelt stressz szintről számoltak be.

Az eredmények alapján az intervenciót követően szignifikáns különbség mutatkozott a két csoport között több mért változóban is, többek között az észlelt stressz szintjében és a mindfulness mind az öt faktorában és az önegyüttérzésben, mely eredmények az utánkövetésnél is fennmaradtak. Továbbá a személyek kifejezetten hasznosnak találták, és évezték az applikáció használatát, többen kifejezték, hogy a kutatást követően is szívesen maradnának felhasználók.

A mindfulness meditáció ebből a szempontból való megközelítése jövedelmező lehet a stresszcsökkentésben, mivel kevesebb erősforrást (költségek, személyzet) igényel, a hallgatók bárhonnan be tudnak csatlakozni, és időhatékony, ugyanakkor mindenképpen szükségesek további kutatások a témát illetően.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves Látogató! Ez a blog az ELTE pszichológia szakos hallgatóinak munkáit tartalmazza.

A CBT transzkulturális adaptációja az ázsiai országokban

Naeem, F., Latif, M., Mukhtar, F., Kim, Y. R., Li, W., Butt, M. G., ... & Ng, R. (2021). Transcultural adaptation of cognitive behaviora...